Produkt - definicje, poziomy produktu

Według Słownika języka polskiego PWN produkt to dobro powstałe w procesie produkcji; dzieło, wytwór, rezultat twórczości artystycznej, działalności społecznej, pracy umysłu . W naukach ekonomicznych przyjmuje się najczęściej, że jest on synonimem wyrobu gotowego - efektu procesu przekształcania czynników produkcji. Literatura z dziedziny marketingu podaje nieco inne definicje produktu, który jest określany jako:

  • dobro lub usługa zaspokajająca potrzeby oraz oczekiwania konsumentów, z możliwością uczestnictwa w procesie wymiany,
  • przedmiot (dobra fizyczne, usługi, organizacje, miejsca, ludzie, idee) wartościowania przez rynek ze względu na satysfakcję i korzyści jakiej dostarcza,
  • wszystko, co może być oferowane na rynku w celu nabycia, zwrócenia uwagi, konsumpcji bądź użytkowania i co jest w stanie zaspokoić potrzebę lub pragnienie.

Zazwyczaj na rynku istnieje wiele dóbr zaspokajających tę samą potrzebę, różniących się jednak marką lub innymi elementami, takimi jak np. opakowanie, kształt, technologia wytwarzania, gatunek. Ze względu na wymienione różnice stanowią one odrębne produkty rynkowe.

W produkcie można wyróżnić następujące poziomy:

  • jądro (rdzeń), na który składa się konstrukcja techniczna produktu (tzw. produkt fizyczny) oraz jego funkcjonalność,
  • produkt rzeczywisty, czyli rdzeń oraz pozostałe elementy, decydujące o tym, jak dany produkt postrzegany jest przez odbiorców (m.in. cena, marka, opakowanie, model, wygląd, skład, jakość),
  • produkt poszerzony, na który składa się jądro, produkt rzeczywisty oraz wartością dodaną, stanowiąca dodatkową korzyść dla klienta (np. system gwarancyjny, sposób dostawy, części zamienne, jakość instrukcji obsługi, łatwość instalacji, sposób płatności itp.).

 Czytaj więcej:

http://www.sjp.pl/produkt
http://www.findict.pl/slownik/produkt
http://www.businessdictionary.com/definition/product.html

Share

Ostatnio na Niemarkowym Blogu...

  • Czy dwuletnia gwarancja może obowiązywać tylko rok?
    Czy dwuletnia gwarancja może obowiązywać tylko rok?

    Wybierając produkt kierujesz się zapewne jego walorami użytkowymi, ceną, jakością wykonania oraz usługami dodatkowymi, takimi jak długość okresu gwarancji. Im dłuższa tym oczywiście lepiej - świadczy ona bowiem o zaufaniu producenta bądź sprzedawcy do oferowanego urządzenia i w razie potrzeby gotowości do jego naprawy. Problem jednak w tym, że czasem długi okres gwarancyjny jest jedynie chwytem marketingowym, nie mającym zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością.

    Share
    Czytaj dalej...

Polityka prywatności

Użytkowanie serwisu Niemarkowe.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie przez niego plików cookie (polityka cookies).

Ostatnio przeczytano

Sonda

Czy kiedykolwiek korzystałeś z oferty chińskiego sklepu internetowego?

Tak i jestem zadowolony(a) - 30%
Tak i żałuję - 5%
Nie, ale zamierzam - 20%
Nie i nie zamierzam - 45%

Wszystkich głosów: 20
The voting for this poll has ended on: czerwiec 30, 2013