Dyskryminacja cenowa (różnicowanie cen) - definicja, funkcje

Dyskryminacja cenowa to sprzedaż tego samego towaru po różnych cenach, na różnych segmentach rynku. W praktyce o dyskryminacji cenowej można więc mówić m.in. w przypadku oferowania danego produktu jednej grupie klientów (najczęściej tych bardziej zamożnych, skłonnych zapłacić więcej) po cenie wyższej, a drugiej (zwykle mniej zamożnej) po cenie niższej.

Przykłady dyskryminacji cenowej:

  • sprzedaż biletów przez przewoźników (linie lotnicze, PKP) w różnej cenie w klasie biznes i standardowej,
  • zmienne ceny usług przedstawicieli wolnych zawodów (różne ceny tych samych usług dla różnych klientów),
  • sprzedaż w handlu detalicznym (cena wyższa) i hurtowym (cena niższa),
  • sprzedaż tych samych produktów pod różnymi markami.

Wyróżnia się trzy stopnie dyskryminacji cenowej: dyskryminację cenową stopnia pierwszego, dyskryminację cenową stopnia drugiego i dyskryminację cenową stopnia trzeciego.

Dyskryminacja cenowa pierwszego stopnia Dyskryminacja cenowa drugiego stopnia Dyskryminacja cenowa trzeciego stopnia

Występuje gdy przedsiębiorstwo pobiera różne ceny od poszczególnych klientów, dzięki czemu osiąga maksymalne przychody ze sprzedaży.

Przykład: dealer sprzedający samochody, oferujący ten sam samochód po różnej cenie (w zależności od klienta).

Występuje, wówczas gdy przedsiębiorstwo oferuje swoim klientom różne formuły cenowe (pakiety cenowo-ilościowe).

Przykład: ustalanie różnych cen w zależności od ilości zakupionego towaru (sprzedaż detaliczna i hurtowa).

Występuje, wówczas gdy przedsiębiorstwo pobiera różne ceny w różnych segmentach konsumentów.

Przykład: różne ceny ubezpieczeń OC w różnych grupach wiekowych kierowców - wyższe dla osób poniżej 26 roku życia.

 

Stosując dyskryminację cenową, poprzez dostarczanie swoich produktów (i usług) na wiele różnych segmentów rynku (tj. odbiorcom o zróżnicowanej charakterystyce i zasobności portfela) przedsiębiorcy mają możliwość maksymalizacji osiąganych przychodów ze sprzedaży. Umożliwia ona pobieranie wyższych opłat od klientów skłonnych zapłacić więcej, przy jednoczesnej sprzedaży tych samych produktów klientom mniej zamożnym (po cenie zawierającej niewielką marżę). Korzyść dla producentów z takiego stanu rzeczy związana jest m.in. z wysokimi kosztami magazynowania wyprodukowanych już towarów i (zwykle) większej opłacalności natychmiastowej ich sprzedaży po niższej cenie od składowania przez dłuższy czas.


Czytaj więcej:

http://mfiles.pl/pl/index.php/Dyskryminacja_cenowa
http://www.investopedia.com/terms/p/price_discrimination.asp

Share

Ostatnio na Niemarkowym Blogu...

  • Czy dwuletnia gwarancja może obowiązywać tylko rok?
    Czy dwuletnia gwarancja może obowiązywać tylko rok?

    Wybierając produkt kierujesz się zapewne jego walorami użytkowymi, ceną, jakością wykonania oraz usługami dodatkowymi, takimi jak długość okresu gwarancji. Im dłuższa tym oczywiście lepiej - świadczy ona bowiem o zaufaniu producenta bądź sprzedawcy do oferowanego urządzenia i w razie potrzeby gotowości do jego naprawy. Problem jednak w tym, że czasem długi okres gwarancyjny jest jedynie chwytem marketingowym, nie mającym zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością.

    Share
    Czytaj dalej...

Polityka prywatności

Użytkowanie serwisu Niemarkowe.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie przez niego plików cookie (polityka cookies).

Ostatnio przeczytano

Sonda

Czy kiedykolwiek korzystałeś z oferty chińskiego sklepu internetowego?

Tak i jestem zadowolony(a) - 30%
Tak i żałuję - 5%
Nie, ale zamierzam - 20%
Nie i nie zamierzam - 45%

Wszystkich głosów: 20
The voting for this poll has ended on: czerwiec 30, 2013