Marka - definicja i funkcje

Marka to unikalny projekt, znak, symbol, termin, wzór, a najprościej mówiąc - cecha bądź kombinacja kilku cech, wyróżniająca dany produkt spośród wielu innych mu podobnych. Wraz z opakowaniem, zastosowaną technologią produkcji i projektem, marka stanowi nieodłączny element produktu finalnego.

Marka w sposób symboliczny sugeruje klientowi korzyści płynące z zakupu. Znana marka kojarzona jest zwykle przez konsumentów z wyższą jakością w porównaniu do produktów niemarkowych, stanowi zatem źródło przewagi konkurencyjnej na rynku - wpływa ona na wielkość sprzedaży i uzyskiwaną przez producentów marżę. Bardzo często marka różnicuje produkty wyłącznie pod względem psychologicznym - nawet jeśli dane produkty charakteryzują się podobnymi cechami i tym samym przeznaczeniem, marka różnicuje je w oczach nabywcy.

Marki dużych i popularnych producentów same w sobie posiadają wielką wartość finansową, dzięki czemu bywają przedmiotem obrotu między przedsiębiorstwami (Firma A może nabyć prawa do marki Firmy B, dzięki czemu będzie mogła wytwarzać i sprzedawać produkty nią oznaczone - przykładem takiego działania jest nabycie znanej marki samochodowej Ferrari przez koncern Fiat).

Silna marka umożliwia uzyskiwanie producentom wyższych cenza swoje dobra. Ułatwia im również rozwój poprzez wprowadzanie nowych produktów na rynek. Klienci, którzy korzystają już z innych rozwiązań oferowanych przez daną firmę, odznaczają się większą skłonnością do zakupu proponowanych przez nią nowości.


 Czytaj więcej:

http://www.sjp.pl/marka
http://www.findict.pl/slownik/marka
http://www.businessdictionary.com/definition/brand.html

Share

Ostatnio na Niemarkowym Blogu...

  • Czy dwuletnia gwarancja może obowiązywać tylko rok?
    Czy dwuletnia gwarancja może obowiązywać tylko rok?

    Wybierając produkt kierujesz się zapewne jego walorami użytkowymi, ceną, jakością wykonania oraz usługami dodatkowymi, takimi jak długość okresu gwarancji. Im dłuższa tym oczywiście lepiej - świadczy ona bowiem o zaufaniu producenta bądź sprzedawcy do oferowanego urządzenia i w razie potrzeby gotowości do jego naprawy. Problem jednak w tym, że czasem długi okres gwarancyjny jest jedynie chwytem marketingowym, nie mającym zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością.

    Share
    Czytaj dalej...

Polityka prywatności

Użytkowanie serwisu Niemarkowe.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie przez niego plików cookie (polityka cookies).

Sonda

Czy kiedykolwiek korzystałeś z oferty chińskiego sklepu internetowego?

Tak i jestem zadowolony(a) - 30%
Tak i żałuję - 5%
Nie, ale zamierzam - 20%
Nie i nie zamierzam - 45%

Wszystkich głosów: 20
The voting for this poll has ended on: czerwiec 30, 2013