Aromarketing (aromamarketing, marketing zapachowy)

Aromarketing, zwany również scent marketingiem, aromamarketingiem lub marketingiem zapachowym, jest jedną z odmian marketingu sensorycznego (czyli angażującego wszystkie zmysły podmiotu, który poddano jego działaniom). Aromarketing wykorzystuje wiedzę o oddziaływaniu zapachu na konsumentów i podejmowane przez nich decyzje, do osiągania wyznaczonych celów sprzedażowych i marketingowych.

W przeciwieństwie do tradycyjnego podejścia, wykorzystującego jedynie wzrok i sług odbiorcy przekazu marketingowego, aromarketing dociera do klienta również za pomocą zapachu. Udowodniono, że właściwie dobrany aromat nie tylko skutecznie wpływa na zachowanie człowieka, ale też stanowi jeden z jego najistotniejszych uwarunkowań (jako zmysł pierwotny, węch, u większości ssaków pełni rolę nadrzędną, w wielu sytuacjach decydując o ich przeżyciu bądź nie; u człowieka jest on zaangażowany w różnorakie procesy życiowe, m.in. pamięć i stan uczuciowy).

W świadomości człowieka zapachy posiadają bardzo silne skojarzenia z jego przeżyciami i stanami emocjonalnymi (takimi jak np. głód, poczucie bezpieczeństwa, relaks, chęć działania). Aromarketing wykorzystuje tę zależność w procesie oddziaływania na klienta - jest narzędziem wspomagającym komunikaty budujące wizerunek marki. Dzięki odpowiednio dobranemu zapachowi, ma ona szansę stać się w oczach klienta bardziej ekskluzywna i wyższej jakości.

Obszary zastosowań aromarketingu

  • sklepy (m.in. spożywcze i odzieżowe),
  • biura (przede wszystkim front office - obsługa klienta),
  • kina.

Cele stosowania aromarketingu

  • stworzenie przyjaznej atmosfery w miejscu obsługi klienta,
  • poprawa komunikacji z klientem,
  • poprawa rozpoznawalności marki,
  • wykreowanie pro-zakupowej atmosfery,
  • neutralizacja nieprzyjemnych zapachów,
  • wzrost sprzedaży.

 

Osoby gorzej wykształcone mają większy problem z prawidłową analizą i oceną ofert, które celowo konstruowane są w zawiły sposób. Nie radząc sobie z nimi wybierają produkty najtańsze, gorszej jakości lub po prostu nie dokonują zakupu.

http://www.mowimyjak.pl/styl-zycia/kobieta-i-mezczyzna/mkjak-madrze-robic-zakupy-co-jest-smart-shopping-czyli-szybkie-i-madre-zakupy,6_33842.html
Share

Ostatnio na Niemarkowym Blogu...

  • Czy dwuletnia gwarancja może obowiązywać tylko rok?
    Czy dwuletnia gwarancja może obowiązywać tylko rok?

    Wybierając produkt kierujesz się zapewne jego walorami użytkowymi, ceną, jakością wykonania oraz usługami dodatkowymi, takimi jak długość okresu gwarancji. Im dłuższa tym oczywiście lepiej - świadczy ona bowiem o zaufaniu producenta bądź sprzedawcy do oferowanego urządzenia i w razie potrzeby gotowości do jego naprawy. Problem jednak w tym, że czasem długi okres gwarancyjny jest jedynie chwytem marketingowym, nie mającym zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością.

    Share
    Czytaj dalej...

Polityka prywatności

Użytkowanie serwisu Niemarkowe.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie przez niego plików cookie (polityka cookies).

Ostatnio przeczytano

Sonda

Czy kiedykolwiek korzystałeś z oferty chińskiego sklepu internetowego?

Tak i jestem zadowolony(a) - 30%
Tak i żałuję - 5%
Nie, ale zamierzam - 20%
Nie i nie zamierzam - 45%

Wszystkich głosów: 20
The voting for this poll has ended on: czerwiec 30, 2013