Marka własna - definicja

Marka własna (ang. private label) - marka pod którą dystrybuowane są produkty bądź usługi wytwarzane przez jedno przedsiębiorstwo, a sprzedawane pod szyldem innego (powstałe na jego zamówienie). Strategię marki własnej stosuje się w wielu różnych gałęziach przemysłu m.in. w przemyśle żywieniowym, kosmetycznym oraz internetowym (hosting).

Produkty i usługi oferowane pod markami własnymi, czyli takie które najczęściej wytwarzane są na zamówienie dużych firm i sieci handlowych, są zwykle tańszymi alternatywami dla dobrze znanych lokalnych lub międzynarodowych marek. Istnieją jednak i takie, które pozycjonowane są jako marki luksusowe.

Sprzedaż produktów znanych firm pod markami własnymi sieci handlowych po niższej cenie jest możliwe m.in. ze względu na brak konieczności ponoszenia przez producentów kosztów reklamy i organizowania kanałów dystrybucji. Towary oferowane pod markami własnymi sklepów bardzo często nie odbiegają jakością od swoich znanych, markowych odpowiedników (a czasem są wręcz identyczne, a jedynie inaczej opakowane i oznakowane). Produkty marek własnych pełnią istotną rolę w dzisiejszym smart shoppingu.

Przykłady stosowania marki własnej w Polsce:

  • Magnetic to marka własna sieci sklepów Biedronka, pod którą sprzedawane są wyroby takich firm, jak Wawel czy Jutrzenka,
  • Melly to marka własna sieci sklepów Biedronka, pod którą sprzedawane są soki m.in. firmy Hortex.
  • Pilos to marka własna sieci sklepów Lidl, pod którą dystrybuowane są przetwory mleczne m.in. takich firm jak Mlekovita,

W ostatnich latach zauważa się znaczny wzrost rynku towarów sprzedawanych pod marką własną. W 2011 roku rynek ten urósł o ponad 18%, w roku następnym zwiększył się o kolejne 19% i wyniósł 33,8 mld złotych.


Czytaj więcej:

http://en.wikipedia.org/wiki/Private_label

Share

Ostatnio na Niemarkowym Blogu...

  • Czy dwuletnia gwarancja może obowiązywać tylko rok?
    Czy dwuletnia gwarancja może obowiązywać tylko rok?

    Wybierając produkt kierujesz się zapewne jego walorami użytkowymi, ceną, jakością wykonania oraz usługami dodatkowymi, takimi jak długość okresu gwarancji. Im dłuższa tym oczywiście lepiej - świadczy ona bowiem o zaufaniu producenta bądź sprzedawcy do oferowanego urządzenia i w razie potrzeby gotowości do jego naprawy. Problem jednak w tym, że czasem długi okres gwarancyjny jest jedynie chwytem marketingowym, nie mającym zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością.

    Share
    Czytaj dalej...

Polityka prywatności

Użytkowanie serwisu Niemarkowe.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie przez niego plików cookie (polityka cookies).

Sonda

Czy kiedykolwiek korzystałeś z oferty chińskiego sklepu internetowego?

Tak i jestem zadowolony(a) - 30%
Tak i żałuję - 5%
Nie, ale zamierzam - 20%
Nie i nie zamierzam - 45%

Wszystkich głosów: 20
The voting for this poll has ended on: czerwiec 30, 2013